View Łukasz Herman's LinkedIn profileView my profile

statystyki www stat.pl

środa, 29 marca 2006

Ponoć osoby leworęczne żyją średnio o 10 lat krócej od osób prawo ręcznych.

Dlaczego o tym piszę? Wszystko ma swoje podłoże w mózgu człowieka. Według przeprowadzonych kiedyś badań przez noblistę, Rogera W. Sperry'ego, każda z półkul ludzkiego mózgu ma swoje zdefiniowane zadania. Tak więc lewa półkula odpowiada między innymi za logiczne rozumowanie, obiektowość, czy analizowanie. Prawa z kolei odpowiada za ekspresję, intuicję. O czym to może świadczyć?

Mózg działa jak mięsień. Jeżeli go ćwiczymy, ma większą sprawność. No ale to jeszcze nie wszystko, nie bez powodu wspomniałem na początku o osobach leworęcznych. Jak wiemy, prawa półkula mózgu odpowiada za lewą połowę ciała, zaś lewa za prawą. Z tego można łatwo wysnuć, że osoby leworęczne będą osobami bardziej ekspresywnymi. Taka zdolność jest bardzo pożądana  przez wszystkich. Zdolność twórcza.

Również w informatyce kreatywność jest cechą która jest mile widziana. Już począwszy od projektowania środowisk IT, programowania, czy projektowania witryn. Jak wygląda takie projektowanie? Zwykle wszystko kręcie się wokół szczęścia. Ale jak pewnie wszyscy wiedzą szczęściu należy pomagać.

Rozpoczynając z pustą kartką papieru każdy może stworzyć coś lepszego lub gorszego. To na ile uda nam się wydobyć z nas własną ekspresywność, przełoży się na efekt końcowy. Jeżeli mamy coś narysować, powinniśmy zacząć gryzmolić na tej kartce. Nie powinniśmy się przejmować tymz że wczesna forma nie ma żadnej wartości artystycznej. Wystarczy zastosowac kilka filtrów, przekształceń i już coś się zaczyna przedstawiać. Jeżeli mamy coś napisać - powinniśmy zacząć nakreślać treść jaką chcemy przekazać, a dopiero na końcu ubrać to w odpowiednią formę.

Ale to jeszcze nie oznacza, że powinniśmy zacząć bazgrać lewą ręką by wytrenować naszą ekspresywną stronę mózgu. Jeżeli nie masz pomysłu którym podążysz, nie uwolnisz swojej podświadomości i kreatywności. Skąd więc wziąć pomysł?

Pomysł sam przyjdzie, w najmniej spodziewanym momencie. Nie gdy będziesz się zastanawiał. Nie gdy będziesz główkował. Nie gdy będziesz tego chciał. Więc co zrobić? Odpocząć. Tak. Odpoczynek i kolejno z nim związany sen jest najlepszą skarbnicą naszej kreatywności.

Kolejnym elementem jest krok w tył. Bez tego ani rusz. Nawet jeżeli jesteś pewien końcowej wersji, weź głęboki oddech, odpocznij, a następnie spójrz na to raz jeszcze raz, ale z dystansu. Mózg odpoczywa dłużej niż zwykłe mięśnie. Sen to minimum.

Nigdy nie myśl jaki ma być efekt końcowy. On sam przyjdzie. To nic że nie potrafisz powtórzyć tego co stworzyłeś. Ważne, że wiesz "mniej więcej" jak do tego doszedłeś.

To jest twój sukces.

Nadal nie odpowiedziałem na pytanie dlaczego piszę o różnicy w wieku osób prawo i lewo ręcznych. Ano dlatego, że nawet jeżeli jesteśmy prawo ręcznie to się tym nie powinniśmy przejmować. Osoby lewo ręczne żyją ok. 10 lat krócej. Pamiętej jeszcze co inni powiedzieli: Lepiej spłonąć niż zwiędnąć.

wtorek, 21 marca 2006

Bill Gates na odbywającej się właśnie konferencji Mix 06, obiecał, że program Internet Explorer będzie uaktualniany nie rzadziej niż od 9 do 12 miesięcy, co ma na celu oferowanie na bieżąco najnowszych technologii internetowych i narzędzi programistycznych.

Mix 06

Dla zmieniających się bardzo szybko technologii i narzędzi programowania dla sieci Web, udostępniających aplikacje instalowane na dyskach twardych komputerów, oraz aplikacje internetowe, Microsoft zdecydowanie za wolno uaktualnia przeglądarkę internetową, powiedział Bill Gates podczas swojego wystąpienia. Kiedy Microsoft był zajęty tworzeniem platformy pod oprogramowanie aplikacji internetowych, jego przeglądarka straciła na popularności m. in. w stosunku do open-source'owego Firefoxa. Gates przyznał, że Microsoft czekał za długo na stworzenie nowej wersji przeglądarki. Teraz w planach jest wydawanie uaktualnień nie rzadziej niż od 9 miesięcy do roku. Powiedział również, że IE7 nie jest końcem linii przeglądarek internetowych microsoftu.

Konferencja Mix jest to 72-godzinna konwersacja pomiędzy "Web developers, designers and business leaders". Tematem przewodnim jest wykorzystanie wysokiej jakości komercyjności (cokolwiek by to mogło znaczyć), zawartości, mediów, usług i bezpieczeństwa. Można się na niej dowiedzieć o najnowszych wiadomościach dotyczących IE7, Windows Vista™, Windows® Media Center & Xbox 360™, InfoCard, Windows Presentation Foundation, Windows Media, oraz o Windows Live! (czyli technologii Atlas która jest wykorzystywana w tym projekcie i jej frameworku).

Nowa strategia częstszego uaktualniania przeglądarki IE7 będzie na pewno dobrym krokiem w stronę popularyzacji najnowszy technologii. Nietrudno nie wspomnieć o Ajax'ie, który zdobył ogromną popularność, oraz jego następcy - technologii Atlas. Microsoft udostępnił ASP.NET 'Atlas' March 2006 CTP na licencji Go-live, dzięki czemu można już ją wykorzystać, nie tylko w testach, ale również w prawdziwym środowisku (za darmo). Oczywiście na własną odpowiedzialność - nie jest to jeszcze wersja finalna.

Przy okazji tej konferencji, udostępniony został nowy build (5335.5) Internet Explorer 7 Beta 2 Preview, który możemy pobrać pod adresem http://www.microsoft.com/windows/ie/ie7/. Jest to najnowszy build, prezentujący aktualny postęp prac nad nową wersja przeglądarki. Przeznaczony jest on dla Windows XP SP2. Przy okazji publikacji kolejnej wersji beta, udostępnione zostały mechanizmy umożliwiające zgłaszanie błędów. Począwszy od maila na adres IETell@microsoft.com, zgłoszenie na grupie microsoft.public.internetexplorer.general, do Beta Client Bug Reporting Tool będącego najbardziej pożądaną formą zgłaszania błędów. W tym celu należy pobrać Microsoft Beta Client Tool pomagający w wypełnieniu raportu o bugu, oraz dodanie ważnych logów i informacji o maszynie na której on występuje, w celu pomocy w znalezieniu przyczyny.

niedziela, 19 marca 2006

Na łamach serwisu Coding4Fun jest już dostępnych 7 części artykułu (odpowiedniej może będzie napisać kursu), omawiającego podstawy tworzenia trójwymiarowych gier komputerowych, z wykorzystaniem bibliotek DirectX. Autorem tego materiału jest Derek Pierson 3Leaf Development.

Jest to o tyle ciekawy materiał, ponieważ prezentuje proces powstawania grafiki 3D korzystając z najnowszych bibliotek DirectX, oraz prezentując kod pisany w Visual C# (VB) Express, który jest dostępny dla każdego za darmo, do pobrania ze stron microsoftu.

Począwszy od wstępu do tworzenia gier, omawia również proces renderowania tekstur, oraz ich przygotowania, sposoby oświetlania scen, reagowania na poczynania użytkownika, tworzenia scenografii i obiektów, które znajdą się w projekcie, i wiele, wiele innych przydatnych rzeczy, będące podstawami w zagłębienie się w DirectX.

  • Part I – Introduction
  • Part II – Introduction to DirectX
  • Part III –DirectX II
  • Part IV – DirectInput
  • Part V – Adding Units
  • Part VI – Lights, Materials and Terrain
  • Part VII –Terrain and Collision Detection Introduction

DirectX 3D Game development

Materiał naprawdę warty polecenia dla każdego. Możemy się dowiedzieć niemal wszystkiego co jest potrzebne na początek, aby zrozumieć, oraz w przyszłości wykorzystać.

Niestety nie będzie to działało na maszynach wirtualnych, o czym przekonałem się na własnej skórze próbując skompilować i uruchomić kod na Visual C# 2005 pod Virtual PC. Jednak działa to na fizycznym sprzęcie. I wcale nie jest potrzebna karta pokroju GeForce 50000 czy Radeon X20000 ;) ponieważ można emulować wszystko softwarowo i działa nawet na GF 4 MX. Warto jeszcze zaznaczyć, że DirectX SDK (aktualnie dostępna wersja z grudnia), jest to podszewka DX10. Także jak już opanujemy technikę tworzenia zaawansowanych scen 3D, będziemy na bieżąco z technologią, a nie jak to zwykle bywa, że jak już uda nam się czegoś nauczyć, to jest to przestarzałe.

Oczywiście to jeszcze nie koniec. Szykują się kolejne części, na które oczekuję z niecierpliwością.

czwartek, 09 marca 2006

Po tym jak BBC przedstawiło informację, że rząd Wielskiej Brytani jest w trakcie rozmów z Microsoftem, o czym już pisałem wcześniej, dzisiaj już możemy powiedzieć nieco więcej.

Rząd Wielkiej Brytanii nie dostanie możliwości podejrzenia danych zaszyfrowanych na dysku (dyskach), co będą oferowały biznesowe wersje systemu Windows Vista, który ma się pojawić pod koniec tego roku. Rozmowy Microsoftu z agencjami rządowymi miały na celu wywarcie wpływu na potentacie, aby ten wsparł narzucenia prawne agencji rządowych Wielkiej Brytanii, i również USA. Wszystko rozchodzi się o dostęp do informacji zaszyfrowanych za pomocą BitLocker Drive Encryption. Agencje rządowe chciały mieć dostęp do wszystkich dysków, nawet tych zabezpieczonych fizycznie poprzez TPM (chip na płycie głównej generujący klucz, jakim zostanie zaszyfrowana zawartość).

Cała sprawa była głośno komentowana nie tylko przez media, ale również pracowników Microsoftu. Między innymi Neils Ferguson, zajmujący się w Microsoft kryptografią napisał w swoim blogu: "Po moim trupie", sprzeciwiając się jakiemukolwiek zaimplementowaniu tylnych furtek w systemie, o których się ostatnio dużo mówi. Zapewnia również, że takie działanie nie byłoby zgodne z polityką firmy. 

"Windows Vista została stworzona jako najbezpieczniejsza wersja systemu jaka dotychczas się ukazała". Tymi słowami Microsoft wskazuje kierunek, w którym zmierza. Oczywiście nie ma mowy o pominięciu używalności i kompfortu z korzystania z systemu, bez czego żaden system nie osiągnie komercyjnego sukcesu, który jest podstawą działalności Microsoftu.

Rozmowy polegały również na pokazaniu zalet Visty, oraz BitLockera. Zamiast implementacji tylnych furtek w Viście, Microsoft zapewni pomoc agencjom rządowym odpowiedzialnym za egzekwowanie prawa w poznaniu jak system działa, i jak znaleźć klucze szyfrujące BitLocker'a chociażby na dyskach USB. Szyfrowania może się odbywać bowiem z wykorzystanie klucza wygenerowanego przez TPM, klucza przechowywanego na pamięci USB, lub z wykorzystaniem obydwu możliwości.

Oczywiście są to tylko (a może aż), słowa Microsoftu, który zrobi to co zechce, a mówić i gwarantować może zupełnie coś innego. Wszystko zależy od tego, na ile ufamy potentatowi. Dla przykładu Chiny, znane z licznego łamania praw, nie tylko człowieka, nie chcą dekodować tajnych danych oprogramowaniem amerykańskim. W ostatnich latach starali się opracować własny chip, zastępujący TPM (Trusted Platform Module), co im się udało. Chip ten został stworzony przez Lenovo i został zatwierdzony przez władze Chińskie. Moduł bezpieczeństwa wyszedł do produkcji w już zeszłym roku(!) i jest aktualnie montowany w większości komputerach firmy Lenovo sprzedawanych na terenie Chin.

BitLocker jest to odpowiedź Microsoftu na rosnące potrzeby zabezpieczania danych. Wcześniej był znany pod nazwą kodową Palladium. Uniemożliwia on złodziejowi uruchomienie komputera z innego systemu, lub uruchamiając oprogramowanie służące uszkodzeniu plików, uniemożliwiając spreparowanie lub dostęp do podglądu plików przechowywanych na dysku. Jest to rozszerzenie szyfrowania sprzętowego całego dysku umożliwiające łatwe zwiększenie ochrony danych. Opcjonalne wykorzystanie Trusted Platform Module (TPM) 1.2 do ochrony danych użytkownika zapewnienia, że Windows Vista nie został skompromitowany kiedy był wyłączony.

  • BitLocker wykorzystuje do szyfrowania algorytm AES z kluczem o długości 128 lub 256 bitów, co będziemy mogli skonfigurować korzystając z Zasad Grupy (GPO).
  • Jest możliwość również dodania kolejnej warstwy zabezpieczeń typu PIN lub klucz USB.
  • BitLocker będzie realizował szyfrowanie wolumenu systemowego, włączając w to pliki systemowe i plik hibernacji.
  • EFS będzie oczywiście nadal dostępny, umożliwiając dodanie kolejnej warstwy zabezpieczeń.
  • Klucze BitLockera będą mogły być przechowywane w Active Directory, i/lub na pamięciach USB.
  • Sprawdzanie integralności spowoduje błąd, jeżeli BIOS, MBR, boot sector, boot manager lub inny komponent wczesnej fazy uruchamiania zostanie zmieniony bez autoryzacji.
sobota, 04 marca 2006

Pod takim (nieco tajemniczym) wpisem, pojawiła się marcowa wersja Community Technology Preview programu Expression Web Designer'a dostępna na portalu http://connect.microsoft.com/.

Jak ktoś jeszcze nie wie co to takiego, to odsyłam do wpisu Microsoft Expression Interactive Designer, oraz polecam przejrzenie stron Microsoftu.

10:15, hermanluk , Windows
Link Dodaj komentarz »

Z planowanych 8 edycji Visty, wersje Enterprise i Ultimate będą wyposażone standardowo w Virtual PC w wersji Express. Ale to już pewnie wszyscy wiedzą, bo była o tym mowa nie jeden raz.

Każdy użytkownik jednej z tych dwóch wersji, będzie automatycznie otrzymywał drugą licencję do downgrade, umożliwiając instalację starszej wersji systemu na maszynie wirtualnej.

Więcej: Vista's Virtual PC Express to run Windows within Windows

Wszyscy spodziewali się (przynajmniej ja się spodziewałem :), że 2 marca dowiemy się już oficjalnie co to takiego to Origami. No niestety trzeba jeszcze poczekać. Na stronie zmieniło się już jednak. Teraz możemy oglądać "week 2", chociaż nadal nie mówi on nic o żadnym urządzeniu, tylko o czymś co jest wszędzie gdzie jesteś ty. No to teraz czekamy do 3.9.06

Nieco więcej możemy przeczytać na portalu CNET News.com

Kilka dni temu pojawiła się nowa wersja Live Messenger Beta. Na pierwszy rzut oka znacząco polepszył się wygład zewnętrzny komunikatora. Dodatkowo wreszcie mamy różne ikonki stanów (chociaż są one jeszcze ze starego messengera). Ze zmian które zostały wprowadzone, należy wymienić:

  • Można zobaczyć status transferu plików jakie udostępniasz w Sharing Folders.

  • Do menu File/Edit/Actions/Tools/Help można dostać się klikając przycisk obok przycisku minimalizacji w głównym oknie programu/konwersacji

  • Kolorowanie całego okna programu, a nie tylko nagłówka

  • Kontakty segregowane w według kolejności z jaką rozmawiałeś z danymi osobami, alfabetycznie lub po statusie.

  • Ulepszona funkcja "Add a Contact".

 

Messenger Live Beta

Więcej na blogu http://spaces.msn.com/MessengerSays/PersonalSpace.aspx